Sunday, June 27, 2010

Puding Roti

Yeah yeah segala keje umah ku dah siap.. umah dah bersih, baju dah gosok, errr.. keje skolah ada lagi yang tak siap.. keje-keje tu sampai bile pon tak abis.. haha so buat buat & buat je laa...

Semalam aku buat Puding Roti, amik resipi dari sini dan sini. Heh menjadi beb! Sedap hingga menjilat jari, you..! ahakss.. Dah lama sebenarnye aku teringin nak buat puding roti ni.. Al-maklum ler, aku ni kalo beli roti selalu la expired.. last-last buang jer.. membazir la kan.. Tapi, roti wajib ada kat umah aku nie! hekss biasalah hidup bujang, nak masak nasi tetiap ari tu rase cam tak berbaloi.. so roti la sebagai gantinya..



Ni Resipinya:

Bahan :
  • 1 peket agar - agar (aku guna agar-agar serbuk)
  • 6 cawan air (ikut sukatan plastik agar-agar tu)
  • gula - ikut manis (dalam 1 cawan kot)
  • 1 tin susu cair
  • 6 keping roti - aku guna kulit roti sekali
  • 1 biji telur
  • 3 jenis pewarna (merah, kuning & hijau)
  • 1 sudu teh esen vanila (aku lupa nak bubuh, hikss...)
Cara membuatnya :
  1. Roti, susu cair dan telur disatukan, apabila roti kembang, blender hingga halus.
  2. Masak agar-agar dengan air, sampai larut.
  3. Masukkan gula ikut manis sendiri, apabila gula sebati masukkan bahan - bahan yang diblender tadi. Kacau sekejap dengan api perlahan.
  4. Bahagikan ke 3 bahagian dan masukkan warna tiap2 bahagian tu. Kacau rata.
  5. Tuang 1 warna ditengah loyang hingga habis dan diikuti dengan warna lain juga ditengah loyang, tak payah tunggu keras.
  6. Sejukkan didalam peti sebelum dipotong.


No comments:

Post a Comment